
Těsnění pod hlavou válců: příznaky poškození a náklady na výměnu
Blok motoru patří mezi nejvíce namáhané komponenty každého auta. Tato jednotka musí snášet velmi vysoké teploty, a celkově časté výkyvy teplot, musí být odolná vůči tepelné i mechanické deformaci, a tudíž musí být vyrobena z kvalitních a odolných materiálů. Tyto parametry musí splňovat nejen válce a písty v motoru automobilové, ale také těsnicí prvky, konkrétně těsnění hlavy válců motoru. I v případě, že je tato součástka vyrobena z odolného materiálu, v určitých případech a za určitých podmínek se může opotřebovat, zdeformovat, zničit a následně bude nutná její výměna. Podívejme se nyní na příznaky poškození těsnění pod hlavou motoru a na to, zda lze tuto součástku opravit, nebo kolik bude stát výměna za novou.
Základní charakteristika těsnění hlavy válců
Tato součástka může mít různé názvy – těsnění hlavy válců, těsnění pod hlavou nebo hlavové těsnění. Všechny názvy však označují stejný komponent, který je hlavním oddělovacím prvkem mezi blokem motoru a hlavou válců. Převážně se vyrábí v podobě tenkého ocelového plechu, ve kterém jsou vyřezány otvory potřebné k montáži upevňovacích prvků, a také otvory pro samotné válce. Hlavním úkolem tohoto komponentu je utěsnit blok motoru a zabránit vzájemnému směšování chladicí kapaliny, oleje, paliva či výfukových plynů.
Právě oddělení systému mazání, ve kterém protéká motorový olej automobilu, a systému chlazení motoru, ve kterém proudí chladicí kapalina, je asi nejdůležitější funkcí těsnění hlavy válců motoru. V případě, že by se chladicí kapalina dostala přes netěsnosti v těsnění do systému mazání nebo do spalovací komory, mělo by to negativní vliv na chod pohonné jednotky a také na samotný systém chlazení motoru z důvodu klesající hladiny chladiva.
Příznaky poškození těsnění hlavy válců – na co si dát pozor?
V návaznosti na předchozí větu můžeme říci, že jedním z prvních příznaků poškozeného těsnění hlavy válců je pokles hladiny chladicí kapaliny. Pokud je v autě třeba tuto chladicí směs často doplňovat, při hledání příčiny je jistě dobré podívat se nejprve na to, zda náhodou není zdeformované těsnění pod hlavou válců automobilové. Pokud chladicí kapalina uniká přes poškozené těsnění hlavy válců do spalovacích komor, projeví se to hustým bílým kouřem z výfuku za chodu motoru.
A z jakého důvodu se může těsnění hlavy válců zdeformovat nebo prasknout? Nejčastější příčinou je deformace vlivem přehřátí. To se vyskytuje především v případě, že motor příliš zatěžujeme, ať už agresivním stylem jízdy nebo jeho hmotnostním přetěžováním a vyžadováním stálého plného výkonu. Přehřátí motoru může být o to závažnější, je-li již dříve nějakým způsobem poškozen chladicí systém motoru (například z důvodu staré chladicí směsi, poškozeného chladiče nebo jiných úniků chladiva). Případně má celý systém nefunkční termostat v autě, nebo se selhání projevuje i v rámci provozu vodní pumpy.
Prasklé těsnění pod hlavou válců se následně projeví sníženým výkonem motoru, zvýšenou spotřebou chladiva a paliva, a zvláštními zvuky vycházejícími z výfuku. Tyto příznaky si řidič všimne poměrně snadno. Netřeba je ignorovat a je vhodné co nejdříve zajet do autoservisu.
Oprava vs. výměna – jaká je cena nového těsnění?
Prasklé těsnění pod hlavou válců není rozumné opravovat a lepším řešením je koupit zcela nový díl. Navíc platí, že i tak při každé demontáži bloku motoru, resp. hlavy válců, je třeba zároveň nainstalovat nové těsnění pod hlavou motoru. Staré těsnění, přestože by bylo plně funkční, by časem přestalo vykonávat svou funkci správně, a muselo by se brzy nahradit.
Cena nového těsnění není vysoká. Na trhu tento komponent dnes nabízejí různí výrobci, a cena samotné součástky se pohybuje od 500 do 1500 Kč. Nejkvalitnější produkty pro výkonná auta mohou být ještě o něco dražší. Vysoká však může být cena za demontáž a opětovnou montáž soustavy hlavy válců. Navíc, tento proces zabere dost času. Oprava celého systému bude trvat o něco déle než jen běžná výměna jakéhokoli jiného těsnění, jelikož jednotka obsahuje poměrně mnoho dílů, které je třeba následně precizně sestavit. Z těchto důvodů nech opravu těsnění pod hlavou válců raději na odborníky v autorizovaném autoservisu.
TOP produkty na toto téma: