
Kolik stojí výměna spojky v osobním autě
Spojka patří mezi velmi důležité soustavy v každém vozidle. Její funkcí je propojení motoru (pohonné jednotky) s převodovkou vozidla a následné přeřazování rychlostí a převodových stupňů. Skládá se z několika menších komponentů, které musí navzájem dokonale spolupracovat. Co ale dělat, když spojka selže nebo se opotřebuje? Jaké jsou možnosti opravy? Kolik bude stát oprava? Bude třeba spojku hned vyměnit? Je oprava nebo výměna spojkové sady drahá nebo poměrně levná záležitost? Na všechny tyto důležité otázky odpovíme v následujícím článku.
Co je to spojka a jak funguje
Spojková sada je umístěna mezi převodovou skříní vozidla a motorem, přičemž její hlavní funkcí je dočasné odpojení hnacího hřídele od převodovky, aby se mohl zařadit jiný (vyšší či nižší) převodový stupeň. Následně je její druhou funkcí opětovné propojení převodovky s motorem. V autech s manuální převodovkou ovládá spojku řidič pomocí spojkového pedálu. Na druhé straně v automatech není přítomna klasická spojka, ale její obdoba v podobě automatizovaného systému přeřazování převodových stupňů.
Používání, životnost a problémy se spojkou
Hlavními komponenty klasické spojky jsou spojkový pedál, spojovací tyčky spojky, které propojují spojkový pedál se samotnou spojkou, přítlačný talíř, jednohmotový nebo dvouhmotový setrvačník automobilové a další menší součástky. Všechno jsou to mechanické komponenty, které jsou při správném používání schopny spolehlivě fungovat i po celou dobu životnosti vozidla. Když si vezmeme průměrný vůz a průměrného řidiče, můžeme říci, že spojkovou sadu bude třeba vyměnit během celé doby životnosti vozidla možná jednou, maximálně dvakrát. Všechno to samozřejmě záleží na tom, jaký má daný řidič styl jízdy. Agresivní styl jízdy výrazně zkrátí životnost jednotlivých prvků spojkové sady, a bude ji třeba vyměnit dříve.
Spojka se má používat výhradně při přeřazování převodových stupňů. Nezkušení řidiči však na ní zvyknou „stát“ velmi dlouhou dobu, například když auto stojí na semaforech, případně v dopravních zácpách. Spojce nesvědčí ani časté rozjíždění, především do prudkých kopců. V tomto případě se spojka velmi rychle přehřeje, což je spojeno se silným zápachem. A důsledkem často bývá deformace kovových dílů, jejich opotřebování, odření nebo úplné rozpadnutí.
Oprava nebo výměna spojky – jaká je cena?
Bohužel, v mnoha případech není možné vyměnit jen poškozené jednotlivé díly spojky, a musí se tedy nahradit celá spojková sada. Cena výměny se odvíjí zejména od designu vozidla a kvality spojkové sady, kterou si chceš koupit. V autorizovaných servisech může být cena výměny spojky kolem 5000-8000 Kč. Při svépomocné výměně stačí zaplatit pouze za cenu samotných komponentů.
Postup výměny spojky však není příliš snadný, a pravděpodobně jej nezvládne každý majitel auta. Vyžaduje určité zkušenosti s opravami aut, a také potřebné nástroje a nářadí. I z hlediska bezpečnosti by bylo asi lepší, kdyby byla výměna spojkové sady provedena v odborném autoservisu.
Je možné pořídit si díly spojkové sady jednotlivě?
Spojková sada se obvykle mění jako jeden celek. Je pravda, že nejčastěji – podle režimu provozu vozidla – selhává například přítlačný talíř spojky nebo jednohmotový/dvouhmotový setrvačník, a člověk by si myslel, že stačí vyměnit pouze tyto komponenty. Nicméně, jelikož spojka se mění možná jednou za celou životnost vozidla, určitě je logičtější a rozumnější vyměnit v případě poškození jednoho komponentu celou spojkovou sadu.
Větší smysl to dává i z toho důvodu, že samotná spojková sada není až tak drahá záležitost. Cena výměny nikoho nezruinuje, jednotlivé součástky v ní jsou dokonale kompatibilní, a navíc se tím člověk vyhne potřebě opětovné opravy spojky v případě, že se o několik měsíců nebo týdnů opotřebuje jiná součástka ze staré sady. Při montáži zcela nové spojky si majitel auta může být téměř jistý, že už s ní nebude mít žádné problémy po dobu příštích několika let.
Jak správně pracovat se spojkou?
Nezáleží na tom, jestli má auto tzv. suchou nebo mokrou spojku, automatickou nebo manuální převodovku. Vždy je důležité, aby se s těmito systémy nakládalo správně. Jen tak se zaručí jejich dlouhá životnost a spolehlivý provoz. Co se týče spojky v autě s manuální převodovkou, používat se má výhradně při přeřazování převodových stupňů a při rozjíždění. Když se s autem stojí na křižovatce, nejlepší, co může řidič udělat pro svoji spojku, je zařadit neutrál a spojku pustit. Mezitím má čas vychladnout a připravit se na další použití, například když se auto bude zase rozjíždět.
TOP produkty na toto téma: